Blog

Over onze omgeving, co-creatieve gebiedsontwikkeling, leegstand, locatiemarketing en de netwerksamenleving. Ook frustratieinspiratie.

Transformatie Daltonlaan 300 // HKU

Binnen twee weken hebben HKU-studenten plannen gevormd voor de transformatie van de Daltonlaan 300 (voorheen het Capgeminigebouw). De centrale vraag van het seminar was: ‘Wat kan een ontwerper bijdragen aan transformatie?’. De focus: programmering.

Ik heb drie teams begeleidt en ben erg blij met de resultaten. Het mooiste vond ik dat alle studenten als vanzelfsprekend keken naar behoeften van gebruikers en naar het pand in relatie tot zijn omgeving. Tot mijn spijt kan ik de presentaties niet uploaden. De beelden van de studenten zijn 100x beter dan hetgeen ik eruit geknipt heb.

De drie plannen:

Theme City // Theme green
Theme city heeft het leegstandsprobleem bekeken op stadsniveau. De problematiek is het gebrek aan stedelijk weefsel in de buitengebieden van Utrecht. Stedelijk weefsel ontstaat wanneer de gebieden verdichten en er functiemenging ontstaat. Om dit te doen ontstaan, moeten de gebieden aantrekkelijker worden. Door de stad te thematiseren vanuit bestaande identiteiten, worden gebieden meer herkenbaar en aantrekkelijk voor mensen die zichzelf herkennen in de thema’s. Door de gebruikersnetwerken die ontstaan zal de populairiteit van het gebied sneller groeien. Rijnsweerd kreeg theme green en de Daltonlaan 300 wordt een pand waar voedsel gekweekt, verpakt, vermarkt en geconsumeerd wordt.

Camping Rijnsweerd
Camping Rijnsweerd is een ontmoetingsplek voor alle gebiedsgebruikers van Rijnsweerd. De studenten van dit team hebben gezocht naar de behoeften van de gebiedsgebruikers. Deze hebben zij vertaald naar faciliteiten die hierin voldoen. De camping verbindt de gebiedsgebruikers met elkaar. Ook de fysieke verbinding tussen het woon- werk- en studeergebied is verzorgd: de groenstroken in de omgeving worden doorgetrokken naar de Daltonlaan waardoor een vanzelfsprekende route naar de camping ontstaat.

Science City
Science City viel het meeste in de smaak bij de pandeigenaar en de makelaar. Het thema past bij de locatie: de Uithof en de hoogopgeleide omwonenden. Het meest bijzonder vond ik de gefaseerde aanpak: eerst een supermarkt en een cocktailbar. Deze zorgen voor een lage drempel om het pand te bezoeken. Gaandeweg kunnen de lege ruimtes daartussen gevuld worden met collegezalen, werkruimtes en praktijklokalen. Er is vraag naar dergelijke ruimtes, waardoor de verleiding groot is om hiermee te beginnen. Gelukkig kozen de studenten voor ontmoetingen in de eerste fase. Verstandig, want dit vergroot de bekendheid van de locatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel dit:

@EmilieVlieger

  • @EmilieVlieger