Blog

Over onze omgeving, co-creatieve gebiedsontwikkeling, leegstand, locatiemarketing en de netwerksamenleving. Ook frustratieinspiratie.

Connected identity de opvolger van leefstijlen?

Wat is de aantrekkingskracht van een plek? Wat bindt mensen aan elkaar en aan een plek? Ik vroeg het me eerder af en ik heb het gevoel dat ik steeds dichter bij de waarheid kom.

De huidige (marketing)aanpak, daar geloof ik niet in. Wanneer gebieds- en/of vastgoedontwikkelaars spreken over ‘de klant’ of ‘de doelgroep’, hebben zij het over de statische kant van de mensen, zoals hun levensfase of afkomst. Ze hebben geen idee wie deze mensen verder zijn, laat staan wat hun behoeftes zijn. Dit kunnen zij ook niet zomaar weten. Maar deze onwetendheid is geen reden tot een focus op de statische kant. Dat is een ouderwetse aanpak. Ontwikkelaars kunnen geenszins invloed uitoefenen op de statische kant van de identiteit van mensen. Deze staat net zo vast als de keuzes die vanuit de statische kant gemaakt worden. Juist de dynamische kant van een identiteit is veranderlijk, divers en beïnvloedbaar. Een mens zoekt misschien wel een richting vanuit de statische kant van zijn of haar identiteit, maar de dynamische kant beslist de exacte plek.

Wanneer we de statische kant van een identiteit toch willen beïnvloeden, gaan we een langdurend traject in. Onze statische kant verandert namelijk vanuit onze dynamische kant en deze wordt gevormd door (de mensen in) onze omgeving. Hier heeft een ontwikkelaar geen grip op. Ontwikkelaars moeten zich aanpassen aan (de mensen in) de omgeving. Door mee te bewegen in de bestaande stroom zijn ontwikkelaars wel in staat (toekomstige) bewoners bij te sturen.

Statisch: leeftijd, levensfase, afkomst, cultuur, geslacht, etc.
Dynamisch: werk, hobby, subcultuur, sport, merkvoorkeur, etc.

Leefstijlen lijken in de buurt te komen van mijn marketinggedachte. Zij focussen zich ook voor een deel op de dynamische kant. Ik ben ook bij de leefstijlen begonnen en hoop dat Connected identity de opvolger wordt. Leefstijlen spreken nog steeds over ‘doelgroepen’. Ik spreek over ‘wat er leeft’ in een gebied en welke connecties daartussen zitten. Voor het vermarkten van een lap nieuwbouw kunt u mij ook niet vragen. Ik geloof niet in nieuwbouw. Wel in stadsuitbreiding, maar dan niet grootschalig in een verlaten polder. Niet mijn ding.

Een identiteit creëer je namelijk niet, deze vindt je. Bijvoorbeeld in een kroeg, een sportschool of in de bibliotheek. Ondernemers weten namelijk als geen ander waar zij moeten zijn voor hun doelgroep en zij passen zich aan wanneer hun omgeving verandert. Ik zoek daarom ondernemers en ontmoetingen. Ook de vrijdagmiddagbar van kantoor X via foursquare. Deze koppel ik bovendien aan kantoor Y die om een bar vraagt en zo ontstaat er ontmoeting tussen kantoor X en Y en kan de catering, of een externe horecaondernemer, verdienen aan de kantoorgebruikers.

Connected identity zorgt voor ontmoetingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel dit:

@EmilieVlieger

  • @EmilieVlieger