wie heeft het geheim van de smid?

De opkomst van nieuw vakmanschap
Terwijl er online op verschillende websites en fora en offline op congressen volop wordt gediscussieerd over de nieuwe realiteit wordt aan de andere kant, in die nieuwe realiteit, een nieuw vak uitgevonden. Een pakkende naam en een heldere taakomschrijving is er nog niet, maar de contouren worden wel steeds helderder. (meer…)

Lees verder

Het nieuwe werklandschap vindt oorsprong in sociaal design

Sociaal design is een reactie van productontwerpers op de veranderende samenleving. Het werklandschap dat hieruit ontstaat werkt goed in een kleinschalige economie, omdat daarin de lijntjes tussen maker en gebruiker kort zijn. Behoeften worden hierdoor gemakkelijker ontdekt. Het nieuwe werklandschap biedt ruimte aan monofunctionele schuurtjes en veelzijdige democratische plekken.

(meer…)

Lees verder

De stad is polygaam

Niemand durft Eindhoven PSV af te nemen. Deze club is van de stad en andersom is Eindhoven ook van PSV. Voor het lichtfestival GLOW, dat jaarlijks door heel de stad plaatsvindt, gelden dezelfde spelregels. De stad deelt haar voorzieningen en organisaties als vanzelfsprekend met haar bewoners en bezoekers.  Wie gebruik maakt van de stad bezit al dan niet tijdelijk een stukje stad. Wie ontvangt, dient echter ook te geven, want de stad is polygaam. (meer…)

Lees verder

Talent als magneet voor een locatie

De kenniseconomie en globalisering lijken ons richting een meritocratie te leiden: een maatschappijmodel waarbij hetgeen jij doet bepalend is voor ‘waar jij staat’ in de samenleving. Een goede opleiding en ondernemend zijn is daarbij belangrijk voor je positie. Dit is volgens mij een te individualistische focus. We zouden meer op netwerken: op de kracht van samenwerken moeten focussen met talenten als middelpunt. Ontwikkelaars kunnen talent als aantrekkingskracht inzetten in onze omgeving. (meer…)

Lees verder

Zelforganisatie in de stad

Het informatietijdperk drijft ons tot een netwerksamenleving. Een samenleving die ons meer ruimte biedt voor zelforganisatie. Dankzij het internet (ontstaan in dit tijdperk) kunnen we immers gemakkelijker gelijkgestemden vinden waardoor we minder afhankelijk zijn van instituties en overheden. Ik vraag me af wat deze zelforganisatie betekent voor de stad. Op zoek naar een antwoord sprak ik met Hans Boutellier, schrijver van het boek De improvisatiemaatschappij, Wiebe de Ridder, marktonderzoeker wonen en vastgoed en Alex Sievers,  adviseur en ontwikkelaar van het leefstijlenmodel Soulife. (meer…)

Lees verder

Cultuurmodel: de buurt als netwerk

Diverse culturen kunnen wel samenleven (langs of met elkaar), doelgroepen zijn niet mijn focus en goede locatiemarketing is niet het best gebrande stukje stad. Vind ik, en daarom bedacht ik de methode Connected identity. Deze benadert een plek vanuit de bestaande mensen en de bestaande omgeving en ziet de buurt als een netwerk dat zichzelf vermarkt. Door acties die ontmoetingen veroorzaken en met wat sturing van de Connected identity marketeer. (meer…)

Lees verder

Laatste bericht van Vliegerprojecten

Vlieger schrijft verder..