Talent als magneet voor een locatie

Talent als magneet voor een locatie

De kenniseconomie en globalisering lijken ons richting een meritocratie te leiden: een maatschappijmodel waarbij hetgeen jij doet bepalend is voor ‘waar jij staat’ in de samenleving. Een goede opleiding en ondernemend zijn is daarbij belangrijk voor je positie. Dit is volgens mij een te individualistische focus. We zouden meer op netwerken: op de kracht van samenwerken moeten focussen met talenten als middelpunt. Ontwikkelaars kunnen talent als aantrekkingskracht inzetten in onze omgeving. Want wat zegt opleidingsniveau eigenlijk over ons en ons succes? Een timmerman kan door jaren ervaring en zijn talent een geweldige timmerman zijn. Een getalenteerde en gedisciplineerde danser kan choreografieën begrijpen en deze prachtig uitvoeren. Dat de timmerman en de danser ook kunnen lezen en schrijven doet er niet eens toe.

 

Ondernemend zijn talenten ook niet per definitie. Wie geld verdient met talent trekt ondernemend management aan met dezelfde passie. Talenten die geen geld kunnen verdienen zijn niet getalenteerd genoeg, ofzo. Via subsidies kunnen deze talenten zich soms alsnog bewijzen, maar door bezuinigingen zijn de kansen aanzienlijk verlaagd. Steeds meer talent zoekt zijn weg naar een sponsor. Wie sponsoring wil, moet ook enig ondernemerschap tonen want de concurrentie is groot.

Waar werk is, zijn mensen. Mensen verhuizen wereldwijd massaal naar de stad omdat daar meer kans is op werk dan op het platteland. Wat betekent dit voor talenten? Waar vestigen zij zich? Waar is het werk en geld voor hen?

Gebiedsontwikkeling heeft baat bij een talentennetwerk
Dat talenten magneten zijn is bekend. De reclamewereld maakt er veel gebruik van door beroemdheden (ontdekte en ondernemende talenten) te gebruiken als gezicht van een merk en ook in onze omgeving zien we dat talent invloed heeft op een plek. Amsterdam is een magneet voor kunstenaars en applicatieontwikkelaars. De stad heeft een groot aantal broedplaatsen en mag de bijnaam Appsterdam dragen dankzij Mike Lee. Pop- en rocktalenten weten ook waar zij moeten zijn in Nederland: Den Haag staat bekend als popstad dankzij een combinatie van talenten. Denk hierbij aan The golden earring, Shocking blue en Anouk. Een combinatie van talenten is het meest veilig, omdat de één de ander op kan vangen.

Één talent kan wel bepalend zijn en als katalysator van het talentennetwerk gelden. In Utrecht hebben we de Anton Geesinkstraat in de wijk Ondiep, vernoemt naar de judoka die boven zijn judoschool woonde. Deze judoschool zit er nog steeds en de meeste vechtsportscholen (en de enige winkel voor vechtsportartikelen) zitten in aangrenzende wijken zoals Zuilen, de wijk die naast Ondiep is gebouwd. Vorig jaar is Kyteman het muzikantenlaboratorium ‘Kytopia’ gestart waar hij en zijn management allerlei talent om zich heen hebben verzameld. Hier kunnen de muzikanten wonen, (co)creëren en (net)werken. De kans dat hierdoor de identiteit van Kyteman nog lang zal bestaan op deze plek is groot.

Ruimte voor talent
Ik pleit voor ruimte voor talent in iedere gebiedsontwikkeling en ik zie het als kans voor vastgoedontwikkelingen. Een betaalbare ruimte voor getalenteerden in hun eigen buurt of in een buurt die bij hen past, kan een magneet vormen voor een talentennetwerk. Talenten brengen mensen met zich mee die hun passie delen. Zij creëren ontmoetingen en kunnen daarom het beste zitten op de plekken die normaliter het meeste opleveren. De hoeken tussen de straten, (op de hoeken van) de begane grond van een complex en het plein rondom de kerk. Er staan genoeg  van dit soort locaties leeg, ook in de stad.

Hebben de vastgoedeigenaren, tijdelijk beheerders en (her)ontwikkelaars het lef om juist op deze plekken ruimte te maken voor talent? Het is een investering die zichzelf op pand- en gebiedsniveau terugbetaalt. Maar zekerheid is er niet bij geboden. Want heb je het beste talent? Komt er echt een netwerk? Is het netwerk divers genoeg?

De buurt als netwerk
Deze vragen stel ik mij, als locatiemarketeer, heel vaak af. Daarom ontwikkel ik een marketingmethode waarmee een netwerk van gebruikers een buurt vermarkt: Connected Identity. De methode is nog niet af, maar is al in te zetten en vordert snel. Mijn doel? Iedereen ervan overtuigen dat locatiemarketing niet meer zoiets is als directe reclame en branding. In de netwerksamenleving vormt het gebruikersnetwerk een stabiele magneet voor een buurt of locatie. En dit zij verdienen hiervoor een prominente en betaalbare plek.