Wat is locatiemarketing?

Locatiemarketing is een instrument waarmee de identiteit van vastgoed, het verhaal van een locatie, ontdekt en gecommuniceerd kan worden aan een bestaande of een nog te creëren markt. Locatiemarketing kan leegstand vullen. In mijn scriptie staat de theorie die mij dit instrument deed ontwikkelen. Van aanleiding tot toepassing.

vier stappen voor locatiemarketing
Met locatiemarketing vermarkt je een gebouw op gebiedsniveau: je vermarkt de locatie. Het is van belang dat er een identiteit gevormd wordt die past bij het gebouw en zijn omgeving en dat er een gebruikersnetwerk betrokken wordt bij de (her)ontwikkeling van de locatie. Er zijn in totaal vier stappen nodig om een locatie te vermarkten, te noemen:

Stap één: locatie-identiteit analyseren
Stap twee: gebruikersnetwerk vormen
Stap drie: identiteit gebruikersnetwerk in kaart brengen
Stap vier: locatie-identiteit communiceren

5 gulden regels voor locatiemarketing

hart voor je vak
Heb en toon oprechte passie voor de locatie en haar geschiedenis en voor de gebruiker en haar identiteit (de mensen).
een vitale locatie
Het hoofddoel van je werk is een vitale omgeving. Pas daarna komt winst, ook voor de ontwikkelaar en de vastgoedbeheerder.
functiemenging
De monofunctionele locatie is dood. Het is een vereiste om functies te mengen. Dit is ook het spreiden van je risico, zoals een belegger idealiter in meerdere bedrijven belegt.
flexibiliteit
De gebruikers zitten twee, tien of misschien twintig jaar op de locatie. Maar een gebouw overleeft zijn gebruikers en een gebied overleeft zijn gebouwen.
gebiedsontwikkeling
Een gebouw kan niet op zichzelf vermarkt worden: het moet op zijn minst in relatie staan tot (de geschiedenis en de toekomst van) het gebied.